Open de vijf black boxen. Iets voor elke leeftijd en niveau
en onmiddellijk bruikbaar in de klas

Vragen of opmerkingen?

Contacteer ons

Onderzoek als authentieke leerinhoud in de klas

Van onderzoek horen we meestal enkel de resultaten. Denk aan spectaculaire onderzoeksresultaten in de krant, of aan de klinkende namen van bijvoorbeeld Darwin of Einstein. Wetenschappelijk en technisch werk wordt onzichtbaar gemaakt door het eigen succes. Het doen van onderzoek is zo net als een zwarte doos, een black box. We weten eigenlijk niet hoe het tot stand komt, uit wat het allemaal bestaat, en meestal vereenvoudigen we de rijke wereld die het bevat. Het lijkt wel alsof onderzoeksresultaten door een eenzame onderzoeker zijn behaald in de opsluiting van het laboratorium en de boeken.

Om het doen van onderzoek zelf te verkennen, moeten we die zwarte doos openen, en die wereld proberen tot leven te wekken. De onderzoeker is niet alleen, maar is deel van een omvangrijk netwerk, dat bestaat uit mensen, dingen, plaatsen, ideeën en handelingen. Achter die bekende onderzoeksresultaten en die bekende namen gaat een hele wereld schuil. Een wereld die best de moeite waard is om van dichtbij te verkennen.

Open de black box en zet onderzoek in beweging.